Heeldemond Tandartsen

Vraag & Antwoord

Behandeling

Wij kunnen natuurlijk wel zeggen dat je niet bang hoeft te zijn, maar het liefst laten wij het je zelf ervaren. Wij begrijpen je gevoel en helpen je graag. Wij nemen de tijd om je op je gemak te stellen en je vragen te beantwoorden. We vertellen bij elke handeling wat we doen, zodat je weet waar je aan toe bent. En wil je even pauze? Geen probleem.


Met het blote oog zie je veel maar niet alles. Verborgen gaatjes, ontstekingen in de kaak, botafbraak, etc. kun je alleen op een foto ontdekken. Op deze manier kan er in een eerder stadium iets aan worden gedaan voordat het te laat is. Daarom vinden wij het belangrijk om, als daar aanleiding voor is, foto’s van je gebit te maken.


Wij reserveren voor de meeste patiënten dertig minuten. Je krijgt bij ons namelijk een VIP-behandeling (Verzorging, Instructie en Preventie) in combinatie met de controle. Dit doen wij omdat wij het voorkomen van tandheelkundige problemen erg belangrijk vinden. Deze aanpak heeft ook als voordeel dat je niet apart hoeft terug te komen voor de gebitsreiniging. Alles wordt in één keer gedaan en dat scheelt tijd.


Wij vinden het belangrijk dat je een vertrouwensrelatie opbouwt met je tandarts. Daarom heb je bij ons in principe een vaste tandarts. Soms kan het wel voorkomen dat een deel van de behandeling wordt overgedragen aan een collega-specialist binnen ons team. Te denken valt aan behandelingen van angstige kinderen, orthodontie of gecompliceerde wortelkanaalbehandelingen. De ‘eigen’ tandarts blijft echter altijd de regie voeren over de behandelingen en deze zal ook de gebruikelijke controles uitvoeren.


Voor de tandarts is het erg belangrijk te weten welke medicijnen je gebruikt. In het geval dat de tandarts medicijnen moet voorschrijven, die niet samengaan met de medicijnen die u al gebruikt. Ook kan uw tandarts een behandeling uitvoeren die door de medicijnen beïnvloed wordt. Daarnaast kunnen bepaalde medicijnen, zoals anti-depressiva en middelen tegen een hoge bloeddruk monddroogte verzoorzaken. Hierdoor is de kans op bijvoorbeeld cariës groter.


Preventie

Nee, dat is niet normaal. Wel komt het heel veel voor. Bloedend tandvlees wil zeggen dat je tandvlees ontstoken is. Gezond tandvlees bloedt niet! Bespreek dit probleem met een van onze preventie assistentes, zij kan je er mee helpen.


De grootste gevaren voor je gebit in eten en drinken zijn suikers en zuren. Suikers worden door bacteriën in de mond omgezet in plaque, wat zuur is en gaatjes veroorzaakt. Daarom is het belangrijk om het aantal zoetmomenten per dag te beperken tot 6 à 7 keer per dag. Voor kinderen geldt 5 zoetmomenten per dag. Bij zoetigheid moet u ook aan koolhydraten en vruchtensuikers en fruit denken. Het aantal zoetmomenten per dag is van groter belang op het ontstaan van plaque en cariës (tandbederf) dan de hoeveelheid zoetigheid die genuttigd wordt. (vergeet ook niet koffie en thee met suiker en andere zoete dranken mee te tellen).


Eten en drank dat erg zuur is, zoals b.v. citrusvruchten en frisdranken, kan de tanden en kiezen aantasten. Het glazuur lost op (tanderosie). Light-frisdranken zijn net als gewone frisdranken erg zuur. Het drinken van light-frisdranken verkleint wel de kans op cariës, maar niet die op erosies. Omdat het glazuur na het drinken van zure dranken een tijd nodig heeft om te herstellen, moet minimaal een uur gewacht worden met het poetsen van de tanden na het nuttigen van zure dranken.


Gaatjes ontstaan daar waar bacteriën op de tand zitten. Deze bacteriën zetten zoetigheid om in een zuur dat op de tand invreet. Hierdoor lossen bepaalde delen van het glazuur/tandbeen op. Als het speeksel de aanval geneutraliseerd heeft, “herstelt” de tand weer. Als er echter te vaak zoetigheid gegeten wordt, gaat de afbraak te snel. Herstel krijgt dan geen kans. Uiteindelijk stort het glazuur/tandbeen ter plaatse in en heet het een gaatje.


Nazorg

Omdat wij een tandtechnisch laboratorium in onze praktijk hebben, zijn de reparaties steeds makkelijker en sneller te maken. Als je prothese gebroken is, kan je contact opnemen met onze receptionist om een passende afspraak te maken.


Facturering

Wij hebben de afhandeling van de nota’s ondergebracht bij factoringmaatschappij Famed. Zo kunnen wij ons concentreren op ons werk en dat is het gezond maken en houden van je mond. 

 

Je ontvangt een nota van Famed en ziet in één oogopslag hoe de nota is opgebouwd. 

 

Als jouw zorgverzekeraar een gedeelte vergoedt, dan staat dit duidelijk op de nota. Hoeveel dit is, hangt af van de polisvoorwaarden van uw zorgverzekering. Het resterende bedrag betaal je aan Famed. Staat er geen vergoeding op de nota vermeld? Dan betaal je het hele bedrag aan Famed. Daarna controleer je of je de nota kunt declareren bij jouw zorgverzekeraar.

 

Je kunt de nota van Famed op verschillende manieren betalen, bijvoorbeeld met iDEAL of via een (digitale) bankoverschrijving. Bekijk alle betaalmogelijkheden op www.notavanfamed.nl. Famed hanteert een standaard betaaltermijn van 30 dagen. Heb je net iets meer tijd nodig om de nota te voldoen? 

 

Ga naar www.notavanfamed.nl of mail/bel met het Contact Center van Famed.

 

Heb je een vraag over de hoogte van de vergoeding of recht op vergoeding? Neem dan contact op met jouw zorgverzekeraar.
Mocht je direct na de behandeling de nota in de praktijk willen betalen, dan kan dat altijd. Dit kan per pin of contact. Vraag er gerust naar bij de receptie.

 


Voor afspraken die niet worden nagekomen, of korter dan 48 uur worden geannuleerd, vragen wij een tegemoetkoming in de kosten van 20 euro per gereserveerde tijdseenheid van 10 minuten. Al met al klinkt het misschien allemaal een beetje streng, maar we hopen op wat begrip van je. Het beste voor iedereen (en zeker ook voor je gebit) is natuurlijk om gewoon te komen.


Je ontvangt via de post een nota van Famed en ziet in één oogopslag hoe de nota is opgebouwd.

 

Als je zorgverzekeraar een gedeelte vergoedt, dan staat dit duidelijk op de nota. Hoeveel dit is, hangt af van de polisvoorwaarden van je zorgverzekering. Het resterende bedrag betaal je aan Famed. Staat er geen vergoeding op je nota vermeld? Dan betaal je het hele bedrag aan Famed. Daarna controleer je of je de nota kunt declareren bij jouw zorgverzekeraar.

 

Heb je een vraag over de hoogte van de vergoeding of recht op vergoeding? Neem dan contact op met jouw zorgverzekeraar.

 

Je kunt de nota van Famed op verschillende manieren betalen, bijvoorbeeld met iDEAL of via een (digitale) bankoverschrijving. Bekijk alle betaalmogelijkheden op www.notavanfamed.nl.

 

Famed hanteert een standaard betaaltermijn van 30 dagen. Heb je net iets meer tijd nodig om de nota te voldoen? Ga naar www.notavanfamed.nl of mail/bel met het Contact Center van Famed.


Er is veel verschil tussen de diverse maatschappijen maar ook tussen de verschillende pakketten. Het hangt er van af hoe uitgebreid je verzekerd bent. Sommige codes (behandelingen, materialen) worden geheel of gedeeltelijk vergoed, anderen helemaal niet. Ook zijn er maxima aan te vergoeden kosten in een jaar. Het is voor ons ondoenlijk om de vergoedingen per verzekeraar voor je te berekenen. Wel kunnen wij je van tevoren een begroting geven die je dan kunt overleggen aan jouw verzekeraar. Dan weet je van tevoren met welke eigen bijdragen je te maken krijgt.


De zorgverzekeraar wil graag contracten afsluiten met de tandartsen, de meeste tandartsen zijn hier echter geen voorstander van. De invloed van de zorgverzekeraar wordt steeds groter, dit is nadelig voor de tandarts en met name voor de patiënt. Het is namelijk mogelijk dat de zorgverzekeraar op een gegeven moment zal bepalen welke materialen de tandarts mag gebruiken om tot vergoeding aan de verzekerde over te gaan. Dit komt de kwaliteit van de zorg zeker niet ten goede, de verzekeraar is geen zorgverlener en zou niet moeten bepalen wat noodzakelijk is voor de patiënt. Veelal gaat het de verzekeraar vooral om de kosten en niet zo zeer om de beste zorg en kwaliteit. Het is zelfs mogelijk dat de zorgverzekeraar zal bepalen waar de patiënt zijn zorg mag halen, dus welke tandarts hij mag bezoeken (zorg in natura). Je wordt als patiënt dus beperkt in je keuzevrijheid en daarom hebben wij geen contracten afgesloten met zorgverzekeraars.


Holistische tandheelkunde

Tandarts Roger Hendriks, tevens eigenaar van de praktijk, is in ons team de tandarts die zich bezig houdt met de holistische tandheelkunde. Dit betekent dat hij bij de diagnose van klachten altijd verder kijkt dan de mond. Hij kijkt dus ook naar mogelijk andere factoren in het lichaam, die een rol bij de klachten zouden kunnen spelen. Hij werkt niet volledig biologisch maar probeert wel in de keuze van materialen de minst belastende materialen te kiezen.


Wij kunnen op verzoek ELS Composiet als vulmateriaal gebruiken. Dit is een monomeer- en bisphenolvrije composiet en wordt veel in de biologische tandheelkunde gebruikt. Om te verdoven gebruiken we de minst belastende verdoving, te weten: lignospan2% (werkzame stof: lidocaïne).


Als u voor het eerst bij ons komt maken wij, tenzij er hele recente foto’s zijn van de vorige tandarts zijn, op indicatie van de tandarts een kaakoverzichtsfoto. Indien nodig kan de tandarts vragen om aanvullende röntgenfoto’s.  b.v. bij klachten. Wij gaan zorgvuldig om met het maken van foto’s en zullen niets doen dat overbodig is. Het maken van foto’s is nodig om door de mondstructuren heen te kunnen kijken en verborgen zaken aan het licht te brengen.


Bij Heeldemond Tandartsen worden speciale voorzorgmaatregelen getroffen bij het verwijderen van oude amalgaamvullingen. Standaard wordt er gebruik gemaakt van cofferdam, een isolatielapje dat voorkomt dat amalgaamslijpsel in de mond komt tijdens het uitboren van een amalgaamrestauratie. Daarnaast wordt standaard gewerkt met een Clean-up, een speciale disposable afzuiger die direct rondom het element door een vacuümwerking het amalgaamslijpsel wegzuigt. Het amalgaam wordt verwijderd met een speciale boor die de vulling zo min mogelijk vergruist.


Hooggevoelige personen zijn meer dan andere mensen gevoelig voor prikkels. Geluiden, licht of geuren kunnen veel harder of sterker binnen komen dan bij andere mensen. Wij beschikken over een aantal middelen om de prikkels te verminderen. Bv. een zonnebril om te beschermen tegen het felle licht in de behandelkamer. Stressballen om de eventuele spanning weg te leiden. Daarnaast neemt de tandarts, indien dat nodig is, meer de tijd om wat meer rust te creëren. 


Wij hebben op dit moment geen wachtlijst. Als je je hebt aangemeld met het online inschrijfformulier wordt er binnen een week contact met je opgenomen voor het maken van de eerste intake-afspraak.


Op dit moment nog niet. We hopen dit later wel te kunnen gaan inzetten. Indien nodig kunnen wij wel verwijzen naar behandelaars, die hiermee werken.


Back to Top